Velikonoce již klepou na dveře. Máme pro vás zdravé tipy na tradiční pokrmy.

Datum: 30.3.2018

Zpět

Pokud si letos chcete připravit typická velikonoční jídla trochu zdravěji a lehčeji, přinášíme vám několik nápadů.

Pučálka a pražmo

Naklíčené luštěniny a obiloviny bývaly nedílnou součástí stravy našich předků. Obsahují širokou škálu vitamínů a minerálních látek velmi důležitých právě pro jarní období a navíc si je doma naklíčíte snadno a rychle. Pučálka představuje tradiční postní pokrm, který se připravoval před velikonocemi. Základem je několikadenní naklíčený hrách, který se následně zprudka osmaží na oleji. Dochutit ho můžete jak na slano - solí a pepřem, tak i na sladko - medem. Obdobou pučálky je naklíčené pražené obilí - tzv. pražmo. Ke klíčení můžete využít klasickou pšenici či některý z původních druhů  obilovin– špaldu, červenou pšenici, jednozrnku či dvouzrnku. Obilí získá naklíčením a pražením velmi speciální oříškovou chuť. Zkuste si pražmo dochutit například mákem či medem nebo chroupejte jen tak opražené se solí. Výborně chutná i v polévce či zeleninovém salátu.

Velikonoční beránek

Neodmyslitelnou součástí sváteční velikonoční tabule symbol beránka. Pokud se letos chcete vyhnout nadbytku lepku nebo jen zkusit nové chutě, máme pro vás tip na beránka z bezlepkové směsi na moučníky. Směs jsme pro vás namíchali z čerstvě namletých mouk z našeho bezlepkového bio mlýna – pohankové, čirokové, kukuřičné, rýžové a cizrnové. Ke směsi již nemusíte přidávat kypřicí prášek ani ji sladit, již jsme ji doplnili o vinný kámen i tmavý třtinový cukr. Směs jsme navíc obohatili o psyllium a lněné semínko, které mají blahodárný vliv na trávení.

Tradiční nádivka

Velikonoční nádivka symbolizuje nový začátek a mladou jarní sílu. Přidávají se do ní mladé rostlinky, především kopřivy, pampelišky, bršlice, jitrocel a další. Běžně bývá její součástí uzené maso či se podává k pečenému jehněčímu. Můžete si ji ale dopřát, i pokud se masa letos na velikonoce chcete vzdát. V našem receptu jsme maso nahradili uzeným tempehem a vejce kukuřičnou polentou. Naše velikonoční nádivka je tedy navíc i veganská.

Sladké bez bílého cukru

Bílý řepný cukr bez melasy zbytečně ochuzuje naše tělo o minerální látky a nedodává mu nic potřebného. Slaďte medem, javorovým sirupem, sušeným ovocem či přírodním třtinovým cukrem. Naučte své děti, že skvělým sladidlem jsou třeba na másle osmažená jablíčka a banány či rozvařené rozmixované rozinky nebo sušené meruňky.

Vyzkoušejte naše osvědčené recepty:

Bezlepkový velikonoční beránek

Velikonoční mazanec

Ořechový mazanec ze špaldové mouky

 

 

 

Fotogalerie