Proč nás lepek tolik děsí? Co nám škodí a co můžeme změnit?

Datum: 15.12.2017

Zpět

Lepek a bezlepková dieta se staly v posledních letech velmi diskutovanými - pro mnohé ze zdravotních důvodů či jako možnost odlehčit si jídelníček.

Lepek tu byl vždy

Lepek je přirozenou součástí rostlin z čeledi lipnicovité, kam patří například pšenice, žito, ječmen a další běžně pěstované obiloviny. Vždy byl součástí lidského jídelníčku a zdá se, že nikdy s ním nebyly takové problémy jako v posledních letech. Proč je lepek najednou takovým strašákem?

Nepřirozeně přešlechtěná pšenice

Potraviny, které dnes jíme, prošly velkými změnami. Naše babičky měly na talířích přirozené jídlo vypěstované na vlastní zahrádce či u blízkého sedláka pomocí klasických zemědělských postupů. Mohli bychom tyto přirozené nechemické suroviny nazvat klidně bio. Našemu jídelníčku vévodí průmyslově upravené pokrmy, které jsou vyrobeny z přešlechtěných a geneticky upravených plodin, které musí mít ke svému růstu speciální podmínky v podobě chemických hnojiv a postřiků. To se týká i nejběžněji konzumované obiloviny - pšenice.

Přínos pro pekaře

Dnešní pšenice má díky dlouhému  šlechtění ty nejlepší pekařské vlastnosti. Obsahuje vysoké procento lepku, těsta z ní výborně kynou, její vlastnosti jsou stabilní, dá se na ně spolehnout, protože vždy fungují. Naše tělo má však rádo přirozenost, pestrost a komplexnost. Jelikož pšenici najdeme nejen v pečivu, ale i jako doplněk do dalších potravin, je náš organizmus pšeničným lepkem přímo zahlcen. Nikdy v minulosti nebylo v populaci tolik jedinců reagujících negativně na složení stravy. Obrana těla pomocí alergií a nesnášenlivostí je přímou ukázkou toho, že naše strava není v pořádku.

Celozrnná versus bílá

Náš trávicí systém je plně nastaven k přijímání potravy v její kompletní podobě, tedy v případě obilí – celého obilného zrna včetně obalové slupky a klíčku. V průmyslové stravě se do těla však dostává jen v podobě bílé mouky, bez důležitých minerálních látek, vitamínů a vlákniny, ovšem s velkým množstvím lepku. Bílé mouky mají své místo v pekařském umění v podobě svátečních koláčů a dortů pro slavnostní příležitosti. Běžně bychom ale měli upřednostňovat celozrnné mouky, které poskytují živiny pěkně v kompletní podobě a tělo je může přirozeně trávit a využít ke svému prospěchu.

Bezlepková dieta

Bezlepkové potraviny se staly hitem současné doby, na což reaguje i potravinářský průmysl, který zvyšuje jejich nabídku. Nenechte se zmást reklamou, ne všechno bezlepkové je přirozeně zdravé a prospěšné. V bezlepkových potravinách často najdete zcela nevhodné ingredience, které mají zajistit, aby byl pokrm více kyprý, měl delší trvanlivost  a držel pohromadě,  avšak na úkor našeho zdraví.

Přirozeně bezlepkové plodiny

Rozhodnete-li se z jakéhokoliv důvodu lepek ze svého jídelníčku vyřadit, volte vždy co nejpřirozenější bezlepkovou variantu. Ideální volbou jsou přirozeně bezlepkové plodiny. Vybírat můžete z pohanky, rýže, kukuřice, čiroku, jáhel či jakýchkoliv luštěnin. Každá ze zmiňovaných plodin má jiné vlastnosti a hodí se k jiným účelům. Najdete je v podobě různých surovin – zrn, krupic, mouky, těstovin atd. Je skvělé naučit se je kombinovat a zařazovat bezlepkové recepty do svého každodenního vaření. Pokud vybíráte již hotový bezlepkový pokrm či směs na pečení, volte nejlépe ty v kvalitě bio - bez umělých aditiv, náhražek a zlepšujících přípravků.

Více k jednotlivým bezlepkovým moukám

Fotogalerie

Recept na výtečné bezlepkové čočkové bio karbanátky. Vyzkoušejte!