Vánoční a zimní tipy

Datum: 10.12.2018

Zpět

Skloubit dohromady klasické vánoční recepty a přirozený životní styl není zase až tak složité. Nevzdávejte se svých oblíbených jídel ani slavnostního cukroví a nebojte se nijak zásadních změn, protože i malé obměny dokáží velké věci.

Vánoční a zimní tipy

Období adventu s sebou přináší čas příprav a těšení na sváteční dny. Vánoce jsou od pradávna spjaty s tradičními pokrmy a slavnostním pečivem, které navozuje tu pravou atmosféru.

15 malých kroků, které můžete vyzkoušet:

  1. Ke klasické bílé pšeničné mouce, přidejte do vašich těst část mouky celozrnné špaldové či dvouzrnkové. Stačí nahradit 1/3 a pečivo tím získá příjemnou oříškovou vůni a chuť a vaše tělo obohatíte cennými živinami a důležitou vlákninou.
  2. Ke kypření používejte přírodní kypřicí prášek bez fosfátů tzv. vinný kámen. Tato surovina vzniká přirozeným usazováním při skladování vína a má perfektní kypřící vlastnosti.
  3. Dopřejte si vanilkový cukr z pravé vanilky. Poznáte ho podle malých černých teček a silné vanilkové vůně.
  4. Vánoce - to jsou vůně a chutě koření. Použijte ty v kvalitě bio. Máte tak jistotu, že nebyly chemicky ošetřeny ani ozařovány.
  5. Podpořte výrobce v rozvojových zemích a upřednostňujte čokoládu, kakao a koření se značkou Fair Trade.
  6. Sušené ovoce je lepší sladkost pro děti než průmyslově vyráběné barevné bonbóny. Můžete je dětem dát do mikulášského balíčku či přibalit na svačinu do školy i na výlet.
  7. Mléko ve vánočních těstech zkuste nahradit obilninovým nápojem. Například lehce nasládlý rýžový nápoj je skvělou surovinou do těst, krémů i pudinků. Naše tělo nezahleňuje, nepřekyseluje ani nevyvolává alergické reakce.
  8. Místo klasické strouhanky na obalování vyzkoušejtekukuřičnou strouhanku. Je přirozeně bezlepková a řízečky v ní obalené budou výborně křupat.
  9. Připijte si bio vínem či bio sektem. Hrozny na výrobu bio vín pocházejí z ekologických vinic, které nejsou chemicky hnojeny ani ošetřovány chemickými postřiky.
  10. Užijte si předvánoční úklid s ekologickými prostředky. S přírodními produkty bez chemických dráždivých přísad zvládnete kompletní úklid od oken a zrcadel až po koupelnu a kuchyně. Ekologické prostředky obsahují éterické oleje, které ničí bakterie a navíc krásně voní. Provoňte si byt levandulí, citrónem či pomerančem.
  11. Smažte na kvalitní bio oleji. Vánočního kapra či oblíbené řízky osmažte v bio oleji určeném speciálně na smažení. Jeho základem je slunečnicový olej, upravený tak, aby se ani při velmi vysokých teplotách nepřepaloval.
  12. Zahřejte se bio čajem. Ať již preferujete bylinné, černé, zelené či ovocné čaje, vybírejte vždy ty kvalitní. Značka bio vám zaručí, že použité suroviny nebyly chemicky ošetřeny a přinesou vašemu tělu i duši opravdový užitek.
  13. Mlsejte semínka a ořechy. Slunečnice, dýně, mandle, kešu, kokos a další jsou vynikající svačinkou či doplňkem vašich pokrmů. Posypte si jimi polévku, hlavní jídlo či ranní kaši. Obsahují spousty cenných vitamínů, minerálních látek a olejů, které vaše tělo v zimě potřebuje. Předem si je můžete lehce na sucho opražit na pánvi. Budou příjemně křupavé a lépe stravitelné.
  14. Vařte ze zahřívacích plodin. Podle makrobiotiky patří pohanka a jáhly k tzv. zahřívacím plodinám. Dodávají tělu silnou tepelnou energii, a proto se hodí především na přípravu podzimních a zimních pokrmů.
  15. Dávejte přednost biopotravinám. Jejich pěstování i zpracování šetří životní prostředí i naše vlastní zdraví. Dopřejte si kvalitu oproti kvantitě.

 Měňte své stravovací návyky v souladu s přírodou

Stejně jako se během roku mění příroda kolem nás, mění se i potřeby našeho organizmu. Na rozdíl od jarních a letních měsíců již tělo nepotřebuje chladivé saláty z čerstvého ovoce a zeleniny ani odlehčené syrové pokrmy. Naopak pozdní podzim a zima jsou časem pečení, vaření, sušení a dalších tepelných úprav. Berte si z přírody a tradičních receptů našich předků maximum, co nabízejí, vaše tělo to ocení. Je to ta nejlepší ochrana před únavou i nachlazením.

 

 

Fotogalerie