Protizánětlivý čirok – neprávem opomíjená obilnina

Datum: 25.1.2018

Zpět

Čirokové zrno je nejen přirozeně bezlepkové, ale také skrývá mnoho pozitivních účinků! Že jste o něm ještě neslyšeli?

 U nás na blogu uvádíme zkrácený článek  „Histaminové kašulky“, který se nám moc líbil, celý najdete na https://histaminovakasulka.com/2014/04/03/protizanetlivy-cirok-nepravem-opomijena-obilnina/

Čirok jako zdroj bílkovin i vlákniny

Čirok je nejen dobrým zdrojem bílkovin (11%), ale také vlákniny (25%). Z minerálů obsahuje především hořčík, železo, fosfor, draslík, mangan, měď, selen i zinek, a z vitamínů pak především vitamín B6 (mimo jiné potřeba pro tvorbu DAO), vitamín B1 (nervový systém, proti únavě), vitamín B2 (kůže, oči) či niacin (metabolismus, hladina cholesterolu, únava). O některých obilninách dnes již víme, že přispívají k zánětlivým procesům v těle. Co kdybych vám však řekla, že čirok je protizánětlivý, má antioxidační vlastnosti, působí proti rakovině, snižuje cholesterol a upravuje hladinu cukru v krvi?

Čirok jako antioxidant

Čirok je bohatým zdrojem různých přírodních chemických sloučenin jako jsou taniny, fenolové slučeniny, anthokyaniny, fytosteroly atd. Ano, vybavujete si dobře, tyto „téměř sprosté“ názvy nesou látky, které dokáží v našem těle působit mimo jiné jako antioxidanty. Co je velmi zajímavé, tak tepelná úprava nejenže nesnižuje antioxidační kapacitu tohoto zrna či mouky, ale dokonce ji může zvyšovat. Takže se nemusíte bát toho, že by při pečení všechny tyto antioxidanty někam utekly.

Proti zánětu

Možná už vás také napadlo, že kde jsou antioxidanty, tam bude menší oxidační stres a potenciálně nižší zánět. A máte pravdu. Čirok se řadí mezi protizánětlivé potraviny. Vysoký obsah polyfenolů se ukázal být zajímavý také z hlediska imunostimulace. Tato imunomodulace vede k protizánětlivým účinkům a autoři spekulují o využití při terapii chronického zánětlivého onemocnění.

Proti rakovině

Polyfenoly v čiroku dostaly ve výzkumu ještě další místo – testování protirakovinných účinků. Především 3-deoxyanthokyanidiny (jako je luteolinidin a apigenidin) vykazují velký potenciál. Čirok je schopný zastavovat růst rakoviny tlustého střeva (testováno i na jiných typech rakoviny tlustého střeva), rakoviny prsu či proti melanomu. Zatímco v jedné z čínských studií byla nalezena pozitivní korelace mezi úmrtím na rakovinu jícnu a konzumací kukuřice a pšenice, u pacientů s vyšší konzumací čiroku a jáhel naopak riziko klesalo.

Proti vyššímu cholesterolu i při cukrovce, aneb ruku v ruce proti chorobám srdce.

Diabetes a s ním spojená obezita jsou celosvětovým strašákem. O tom, jak pšenice může přispívat k inzulinové rezistenci jste si mohli přečíst o článcích s Dr. Davisem (autorem knihy Wheat Belly nebo-li Život bez pšenice). Když ve studii na lidech nahradili pšeničnou mouku čirokovou (a upekli mufiny!), zjistili, že dochází k redukci inzulinové odpovědi a menším výkyvům hladiny glukózy v krvi. Dokonce i sušenky z čiroku si ponechávají svou antioxidační kapacitu. Čirok dokáže také snižovat produkci glukózy v játrech, a to s podobným účinkem jako léky. Lipidy z čiroku jsou také částečně schopné zabraňovat absorpci cholesterolu z potravy a snižovat cholesterol nejen v krvi, ale také v játrech. V jiných studiích zase ukázali, že čirok dokáže přímo ovlivnit střevní mikrobiotuzvyšovat HDL (ten „hodný“ cholesterol). Úpravou hladiny glukózy a cholesterolu v krvi spolu s vysokým obsahem antioxidantů bude čirok chránit proti vzniku kardiovaskulárních chorob.

Fotogalerie