Jezte kroupy, nejsou hloupý!

Datum: 13.7.2018

Zpět

Zatímco kroupy a luštěniny dříve představovaly to nejobyčejnější jídlo, které si naši předci mohli dovolit každý den, my na ně doslova zapomněli. A pečivo z bílé mouky, které bylo velkou vzácností pouze na sváteční dny, se v našem jídelníčku naopak vyskytuje několikrát denně.

Vyšlo v červencovém čísle Pravého domácího časopisu, kde najdete mnoho dalších článků o zdravém jídle a vaření www.pravydomaci.cz

Civilizační nemoci z blahobytu

Všimli jste si, že bílou mouku najdete snad úplně všude? Rohlíky, knedlíky, koblihy a sušenky si dnes dopřáváme možná i několikrát za den, až nám to nedělá dobře. Nadměrné konzumaci bílé mouky v separované podobě je připisováno mnoho civilizačních chorob, alergií, poruchy imunitního systému, obezita a další neduhy vyspělé civilizace. Zmiňované nemoci představují jakési volání našeho těla po změně, po návratu k původnímu osvědčenému a pestrému jídelníčku a kompletním neseparovaným potravinám.

Evoluce našeho těla nestíhá průmyslový rozvoj

Potravinářský průmysl se za posledních sto let změnil velmi znatelně, náš trávicí systém se ale tak rychle přizpůsobit nedokázal. Po mnoho tisíc let je plně nastaven k přijímání potravy v její kompletní podobě, tedy v případě obilí – celého obilného zrna včetně obalové slupky a klíčku. Tato celistvost zaručuje, že se do našeho těla dostanou všechny důležité látky.  V průmyslově upravené stravě se do organizmu dostává jen část zrna – škrob v podobě bílé mouky, bez důležitých minerálních látek, vitamínů a vlákniny. Nejen, že se zbytečně ochuzujeme, ale náš organizmus si s touto separovanou potravou neví rady. Nikdy v minulosti nebylo v populaci tolik jedinců reagujících negativně na složení stravy.

Šlechtění dobré pro pekaře ale ne pro nás

Dnešní pšenice má díky dlouhému  šlechtění ty nejlepší pekařské vlastnosti. Obsahuje vysoké procento lepku, těsta z ní výborně kynou, její vlastnosti jsou stabilní, dá se na ně spolehnout, protože vždy fungují. Je to však benefit pro potravinářský a pekařský průmysl, ne pro nás. Naše tělo má rádo přirozenost, pestrost a komplexnost. Bílé mouky mají své místo v pekařském umění v podobě svátečních koláčů a dortů pro slavnostní příležitosti, kdy je skvělé si je bez výčitek naplno užít. Zařazovat ji do jídelníčku ale každý den nám vůbec neprospívá.

Superkroupy

Původní nepřešlechtěné obiloviny - pšenice jednozrnka, dvouzrnka, špalda, pohanka, oves či červená pšenice lze dokonce zařadit do skupiny superfood. Mají až dvojnásobný obsah bílkovin než pšenice setá.  Pšenice dvouzrnka se pyšní obsahem vitamínů skupiny B. Červená pšenice se svým množstvím antokyanů řadí mezi cenné antioxidanty. Oves vyniká obsahem betaklukanů.

Jak obiloviny vybírat a jak je upravovat?

Pro začátek můžete zkusit třeba tradiční ječné kroupy nebo tzv. kernotto. Tato zrna jsou obroušena a stačí je vařit kolem 20 minut. Já je doma připravuji nejčastěji jako rizoto, přílohu nebo zapékám se zeleninou, houbami, sýrem či tofu. Celá zrna například jednozrnku, dvouzrnku či červenou pšenici je potřeba předem namočit, nejlépe přes noc a vařit pak následující den asi 50 min. Dají se použít kdekoliv v pokrmech místo rýže, do polévky jako zavářka (skvělá je italská polévka minestrone), do salátu a po rozvaření do výborných pomazánek. Uvařit si jich můžete více najednou, v lednici vydrží několik dní a využívat je na různé recepty. Nebo se dají i výborně zmrazit a budete je mít kdykoliv k dispozici.

 

Fotogalerie